Tuesday 8 March 2011

zoo....

assalamualaikum....

hehe...bukan pasal Zoo Negara atau Zoo Taiping erk... saje-saje je isi mase lapang.. motif citer ni sebenarnya macam ni... papa aku ni suka sangat ternak binatang... rumah aku ni dah macam mini zoo... pada mulanya dia start dengan beruk.. hmm..beruk ngan monyet tak sama kan... dia beli anak beruk tu n bela.. kami adik-beradik selalu main ngan beruk tu.. huhu...dah jadi hobi kami... mase tu aku hanya ada 2 orang adik je..semua pempuan..huhu...

ni bukan beruk papa aku..tapi rupenye same je...

lepas beruk, dia bela kucing hutan.. papa aku cakap dia jumpa kucing tu kat tepi jalan, so dia ambik bawak balik.. ape lagi, kucing tu jadi haiwan perliharaan adik aku, fifi... kucing tu papa aku jaga cam jaga anak..kira anak nombor empat la mase tu..hehehe (jange maroh pa deh)..

haa...ni dia.jumpe gak aku search..


kucing ni comel sangat...tompok2... ade kisah ngan kucing ni.. mase tahun bile entahnya, nak sambut raya aidiladha.. mase tu kami sekeluarga sambut kat rumah nenek di Machang sebab mama pegi menunaikan haji.. biase la Kelantan, musim perayaan memang best... jalan raya lagi best.. jalan menuju ke rumah nenek aku tu adalah highway nak ke KL... mase tu jalan baru tak siap lagi.. jalan sesak gile.. da jadi tiga empat line da... kami sempat dengar empat kali lagu soundtrack "Ada Apa Dengan Cinta"..(mase cite tu tengah fames).. dah la sesak, pas tu hujan.. kami bawak kucing tu balik rumah nenek jugak coz takut dia mati, tak de sape nak jaga... dalam dok tengan syok n hujan tengah turun tu, binatang tu bleh berak... busuk gile..dah la tak bleh nak buka tingkap... bongok punya kucing.. kami tahan sampai rumah nenek kot...gilakkk.....

habis citer kucing hutan, papa aku bela musang pulak...memang dahsyat la... musang jadi haiwan perliharaan.. makan ayam mentah la... tapi musang ni garang sikit, ambik masa lama nak jinakkan.. tapi adik laki aku memang teror bab jinakkan binatang ni.. dia bleh jinakkan musang tu tapi dengan bantuan papa aku la..hehe..

musang...hmm...
bela binatang ni dari kecik sampai besar..petang2 adik laki aku maen ngan binatang ni..lame2 jinak..aku pon pegang... tapi satu malam dia lari n kami tak dapat cari.. 2 hari lepas tu dia mati kat bawah rumah sepupu aku... hmm...kesian...

tak habis ngan binatang tu, papa aku bela memerang a.k.a beaver pulak dah...tak tahu la mane dia dapat... binatang ni pon comel gak.. hmm..macam biasa la adik laki aku la yang kawan ngan binatang tu... siap ade tempat dia mandi lagi..guna bekas hidroponik pak sedara aku..hahahaha....

huuhuhu...memerang ni pon comel jugak..hmm...semuanya comel la....

kami bela memerang tu agak lama la.. dari kecik sampai besar... best..petang2 bawak pegi jalan2 n dia jadi tumpuan... tapi lepas tu dia mati sebab tali yang diikat kat leher dia tu terbelit...sedih giler... aku sebak tengok dia tergantung mase tu... dia dah la comel, tak banyak perangai pon.... adik aku yang laki tu pun sedih... bye2 beaver....

habis kisah beaver, kita pegi ke kisah binatang seterusnya iaitu cerpelai atau nama kampunya adalah "bokbong"..hahaha.. yang ni pon aku tak tahu papa dapat dari mana... binatang ni xde la comel cam beaver tu tapi bolehla nak menggantikan beaver tu.. dia diletakkan di tempat yang sama ngan beaver... nak tengok cane rupa bokbong tu..jap...

comel la plak bokbong dalam gambar ni...yang kami punya hitam jerk...hehe

binatang ni nakal...suka lepaskan diri.. kebanyakan orang area rumah aku ni dah kenal ngan dia.. kalu jumpa kat tepi jalan mesti orang cakap " ni bokbong we nordin ni" pas tu orang gitahu la kat mane binatang tu.. yang ni pon mati gak..seingat aku kena langgar keta coz dia terlepas dari tempat tinggal di..hehe...

hmm...selain tu, papa aku ada gak bela burung hantu tapi kejap je.. papa letak atas pokok rambutan kat rumah.. seram aku tengok burung tu... lepas tu papa aku bawak balik tupai plak...comey gak.. bela dari kecik sampai besar.. pernah terlepas dari sangkar dia n kami cari tak jumpa.. dia duk main dalam rumah n satu malam mase aku tengah tidur, dia pegi gigit tangan aku... bongok punya tupai!!

sekarang ni tinggal tupai, burung n ikan je la... papa aku dah tak larat nak bela binatang lain lagi dah coz dia banyak outstation..sape nak bagi makan binatang2 tu..hak3..

 si tiong yang bising....



 si tupai yang pemalu...bila sku pegi dekat mesti dia masuk tin tu...

ni la salah satu hobi papa aku.... banyak sebenarnya hobi papa aku ni...hehehe..
gura jah pa...jange maroh deh...hehe

wassalam...

No comments:

Post a Comment